20060212

Allt är upplyst

Jag laddade just ner filmatiseringen av Jonathan Safran Foers Everything is Illuminated och hoppas på något storslaget. Jag älskade verkligen boken, eftersom jag har en tendens att älska ungefär allt som varvar kufisk humor och becksvart tragedi. Jag hoppas filmen lever upp till det, bara. Elijah Wood spelar huvudrollen, så jag är lite orolig. Jag har nämligen svårt att se honom som en vilsen amerikan i Ukraina efter hans rollprestation som en psykopatisk kannibal slash kontraktsmördare i Sin City.

Sedan är det för övrigt så jävla fett att Goldfrapp har slagit igenom på allvar med sin apsnygga kitschelectronica. Alla musiker (förutom Alanis Morissette) som jobbat med Tricky är som regel ganska äg. Alison Goldfrapp är verkligen inget undantag. Jag har undrat ganska länge över varför hon inte nått större framgång, eftersom hon gör musik som vem som helst kan tycka om, är skitsnygg och toksmart. Kanske en gnutta konstnärspretto, men still. Det är inte för intet som branchfolk inom den brittiska musikindustrin gett Madonna smeknamnet Oldfrapp, som ett resultat av hennes senaste musikaliska... inriktning. Vilket för övrigt är hysteriskt roligt, bara så ni vet.

Soundtrack: Yo La Tengo - You Tore Me Down

Inga kommentarer: