20070210

Last.fm

Efter att ha skrivit en B-uppsats om sidan i fråga kan jag inte begripa att jag ger mig i kast med att skriva mer om den, men det känns värt att göra. Jag blir bara mer och mer förstummad över alla fantastiska funktioner sidan erbjuder och den utvecklas jämt och ständigt, trots att man börjar tro att det inte finns så mycket mer de kan göra av sin produkt.

Last.fm är, för er som inte vet, ett musikcommunity byggt runt ett litet program som heter Audioscrobbler, som kartlägger den musik du spelar på din dator och sedan använder denna information för att ge rekommendationer på ny musik och kopplingar till andra användare som har en snarlik musiksmak. De har licensierat enorma mängder musik som man kan lyssna på via någon av de tusen och åter tusentals stationerna som utgår ifrån användarnas lyssningsstatistik. Det är den enkla beskrivningen. Sedan har sidan sedermera utvecklats till ett monster med hutlösa mängder olika funktioner. Myspace är fortfarande med löjligt stor marginal världens största musikrelaterade community, men med tanke på vilken nivåskillnad det är på tjänsten som tillhandahålls så kommer Last.fm att växa till sig som fan under de närmaste åren. Och med god anledning. Varje människa som är tillnärmelsevis musikintresserad borde pröva på sidan. Risken är skapligt överhängande att man fastnar.

Här har vi en av de senaste funktionerna som tillkommit; ett lapptäcke över mina favoritartister:




Så jävla förmånligt, ärligt talat. Namedropping har aldrig varit snyggare.

Var förresten försiktig med att riva av GoEar-spelaren medan lapptäcket laddar om din dator suger lika hårt som min. Det har en tendens att överbelasta din business.


Soundtrack:

Inga kommentarer: