20071102

Göra någe

Den här veckan är jag stolt över att jag i år fullkomligt missat Halloween. Det går väl att debattera huruvida detta innebär att jag inte går ut tillräckligt ofta eller om jag helt enkelt lärt mig att filtrera bort sunkiga importhögtider undermedvetet, men resultatet är jag då nöjd med. Den enda möjliga missen är att jag nästan känner mig lite sorgsen över att jag inte hade någon möjlighet att skrämma bort några utspökade snorglin i år.

Är det inte ganska kusligt i sig att se halvfärdiga högtider i aktion? Det är ju uppenbart att Halloween i Sverige bara är en missbildad bastardhögtid född ur den redan tämligen bastardiga högtiden i staterna, som i sin tur är baserad på en irländsk bastardhögtid född ur en kristen bastardhögtid som har sin grund i keltisk folklore. Hur desperat kan man egentligen vara över att få fira något?

Om man söker kan man säkerligen hitta en minst lika välmotiverad anledning att kladda på vareviga dag under ett helt år. Wikipedia, liksom. Så varför hittar folk inte på nya högtider istället? Det är inte som att det ligger något inneboende värde i dylika högtider, så lite spontanitet skulle väl vara gulligt som omväxling? Det finns fantastiska möjligheter till kommunikation och blixtorganisation nu för tiden, så det vore väl inte så komplicerat att söka upp någon inkonsekventiell motivation för att flashmobba lite. Man drar upp lite riktlinjer om den tilltänkta symbolismen och överlåter resten till folks kreativitet. På detta sätt förekommer man även kommersiella intressenters exploatering av folks inbillade behov av att ansluta sig till masspsykoser. Jag tror det är något att satsa på.

Viva el boxing day!

Soundtrack: Great Lake Swimmers - Imaginary Bars

Inga kommentarer: